Wist u dat executieve functies veel invloed hebben op de schoolprestaties. Het zijn de functies in je brein die het mogelijk maken dat je rationele beslissingen neemt, impulsen beheerst en kunt focussen op wat belangrijk is.

Vaak is de sterkte van de functies meer voorspellend voor schoolsucces dan het IQ (waar de EF in de literatuur soms wel onder wordt geschaard). Wij hebben hier op het Studiehuis dan ook volop aandacht voor! 

Belangrijk zijn daarbij de volgende 10 principes (Dawson & Guare, 2009):

  1. Een vaardigheid aanleren is beter dan afwachten of de leerling het vanzelf leert.
  2. Houd rekening met het ontwikkelingsniveau van de leerling.
  3. Ga van buiten naar binnen. Begin dus met iets dat buiten de leerling is, en trek je geleidelijk terug als de vaardigheid geïnternaliseerd is.
  4. Bij het veranderen van externe factoren gaat het om de omgeving, de taak of de interactie.
  5. Gebruik de intrinsieke motivatie van de leerling om iets te leren beheersen.
  6. Zorg dat taken passen bij het inspanningsvermogen van de leerling
  7. Zorg voor aanmoediging.
  8. Geef een leerling precies genoeg steun om succes te behalen.
  9. Steun leerlingen net zo lang totdat hij of zij succes heeft.
  10. Als je stopt met steun en beloningen, doe dat geleidelijk en niet abrupt.

Meer lezen
Meer lezen over dit onderwerp? Dan is dit boek een aanrader:

Omschrijving
‘Executieve functies versterken op school’ beschrijft wat executieve functies zijn en biedt leerkrachten praktische hulpmiddelen en bewezen effectieve interventies en strategieën om ze te versterken. Van de inrichting van een ‘EF-slim’ klaslokaal, tot individuele steun en zelfs schoolbrede veranderingen. De auteurs baseren hun aanbevelingen zowel op de wetenschap als op hun eigen ervaringen in de klas.

 

MEER INFO & BESTELLEN

 

2019-11-03T22:59:25+01:00